Eksterne fonde og puljer
Mangler du penge til at få dit arrangement op og stå, så kan der være en del hjælp at hente hos eksterne fonde og puljer.
Vi har nedenfor samlet en række fonde, der støtter kultur-, fritids-, idræts- og turismeområdet.
Fælles for mange af dem er, at de ikke nødvendigvis i deres beskrivelser skriver, at de støtter arrangementer.
Men kan du argumentere for, at dit arrangement opfylder fondens/puljens mål, så er der større sandsynlighed for at få støtte.
Tag evt. kontakt til fonden/puljen inden din ansøgning, så du sikrer dig, at fonden er relevant for dig at søge.
Bemærk også, at listen ikke er udtømmende. Du kan selv søge videre på fonde.dk eller legatbogen.dk.
Del en fond eller ekstern pulje med os
Du er meget velkommen til at tage kontakt til os, hvis du kender til andre puljer eller fonde, som bør være med i oversigten. Eller hvis du har erfaringer med at søge fonde/eksterne puljer, som kunne være brugbare for andre arrangører.
Fonde, der støtter mindre og lokale arrangementer
Trelleborg Fonden støtter hvert år en lang række almennyttige og velgørende formål med fokus på kulturelle og folkelige initiativer.
Trelleborg Fonden bliver administreret af Sydbank og yder støtte inden for 4 forskellige kategorier:
Aktivering af unge
- Aktivering af unge gennem sport, kultur og uddannelse med særligt fokus på fællesskabsbaserede aktiviteter, der styrker sammenhold, trivsel og personlig udvikling.
Kulturelle aktiviteter
- Kulturelle aktiviteter, både individuelle og fællesskabsbaserede, med fokus på at fremme kreativitet, formidling og kulturel udvikling.
Videreudvikling af fællesskaber
- Videreudvikling af eksisterende fællesskaber og foreninger med fokus på at styrke deres aktiviteter, organisering og evne til at skabe værdi for deres medlemmer + tiltrække nye medlemmer.
Wildcard-pulje
- Pulje til særlige uddelinger
Hvornår skal du søge?
1. april, 1. august og 1. november.
Hvordan søger du?
Du søger Trelleborg Fonden ved at udfylde formularen på fondens hjemmeside.
Her kan du også se, hvad fonden ikke støtter, samt finde kontaktinfo.
Fonden for SJF Banks formål er at støtte almennyttige og velgørende formål i bankens virkeområde, som er Sjælland, Fyn og øerne.
Fonden lægger især vægt på at bidrage til at gøre lokalområdet til et bedre sted at leve, arbejde og drive virksomhed – med særligt fokus på foreninger, fællesskaber og unge.
Fonden støtter fx:
- Fællesskaber, der kan gøre en forskel
- Fællesskaber, der styrker lokalområdet og styrker trivslen
- Forpligtigende fællesskaber, hvor frivillige er drivkraften
- Fællesskaber for unge
Hvem kan søge fonden?
Foreninger, organisationer og kommunale og selvejende institutioner.
Hvad kan fonden ikke støtte?
Fonden støtter ikke enkeltpersoner/privatpersoner, kommercielle forretninger, løbende drift, rejser og aktiviteter, der har fundet sted.
Hvornår skal du søge?
Der er normalt 4 ansøgningsfrister hver år. Fristerne for 2026 offentliggøres i slutningen af 2025.
Hvordan søger du?
Du ansøger fonden ved hjælp af et skema på fondens hjemmeside.
Spar Nord Fonden støtter fællesskaber inden for kultur, fritid og det sociale område.
Spar Nord Fonden vægter højt, at donationerne skal styrke sammenholdet i lokalsamfundet, invitere nye målgrupper indenfor og gavne små som store fællesskaber.
Hvem kan få støtte fra fonden?
- Foreninger med et gyldigt CVR-nummer
Du kan få op til 75.000 kr. til lokale projekter og over 75.000 kr. til landsdækkende projekter.
Hvad støtter fonden fx ikke?
- Enkeltpersoner og virksomheder
- Løbende drift
- Aktiviteter og begivenheder, der har fundet sted
- Rejser
- Opførelse og renovering af bygninger samt anlægsopgaver
Hvornår er der frist for ansøgninger?
- 30. oktober 2025
- 22. januar 2026
- 23. april 2026
Du får svar cirka 2 måneder efter fristen.
Hvordan ansøger jeg?
Du ansøger via et elektronisk ansøgningsskema på Spar Nord Fondens hjemmeside.
Her finder du også uddybende info om, hvad fonden lægger vægt på, en huskeliste til den gode ansøgning og eksempler på støttede projekter.
Du finder desuden info om to andre støttemuligheder i regi af Spar Nord Fonden, nemlig Frivillighedspuljen og 10 til Forskel.
Friluftsrådet støtter lokale projekter, der skaber bedre adgang til naturen, skaber mere friluftsliv for flere og/eller styrker befolkningens viden om og forhold til naturen.
Projektet skal basere sig på aktiviteter i det fri – til lands, til vands og/eller i luften.
Hvem kan søge tilskud?
- Fx lokale foreninger, organisationer og institutioner (både kommunale og selvejende institutioner).
Hvor meget kan du søge i tilskud?
- Du kan søge om tilskud fra 20.000 kr. Hvis du ansøger om over 50.000 kr., skal der være en medfinansiering på minimum 30 %,
Hvad kan du få tilskud til?
- Støtte til udstyr, materialer og faciliteter.
- Løn til ekstern professionel bistand eller andre eksterne ydelser.
Hvad kan du ikke få tilskud?
- Gentagelse af allerede etablerede arrangementer
- Udskiftning af eksisterende faciliteter/udstyr
- Aktiviteter/udstyr, der betragtes som almindelig drift
- Projekter med et kommercielt formål
- Konkurrence-/eliteidræt
- Transportudgifter
- Afholdte udgifter og gennemførte aktiviteter.
Se Friluftsrådets hjemmeside for den fulde liste.
Hvornår skal du søge?
15. februar og 15. september.
Du får svar ca. 3-4 måneder efter ansøgningsfristen.
Hvordan ansøger du?
Du ansøger om støtte til dit lokale projekt via et skema på Friluftsrådets hjemmeside.
Impulspuljen er relevant for dig, hvis du er mellem 15 og 24 år og gerne vil lave et fedt arrangement for unge i alderen 13 til 19 år.
Impulspuljen støtter ungedrevne arrangementer, aktiviteter og initiativer, der bidrager til at fastholde eller rekruttere unge til foreningsfællesskaber inden for idræt. Og som får flere unge til at bevæge sig.
Hvor meget kan du søge i tilskud?
Puljen støtter projekter med mellem 5.000 og 25.000 kr.
Du kan derfor maksimalt ansøge om 25.000 kr. til dit arrangement mv.
Hvad kan du få tilskud til
Du kan fx få tilskud til udstyr/ting, der understøtter din fællesskabende idé, og som hjælper med at få den op at stå.
Du kan derimod ikke få tilskud, hvis din idé ikke engagerer unge.
Hvornår skal du søge?
Der er ikke nogen ansøgningsfrist. Indkomne ansøgninger bliver behandlet løbende.
Hvordan søger du?
Du søger via skemaet på DGI's hjemmeside. Her finder du også mere info om puljen og kontaktinfo.
Din ansøgning behøver ikke at være perfekt for at opnå tilskud.
Gennem Foreningspuljen kan din idrætsforening søge om tilskud til bl.a. afholdelse af arrangementer, som forankres/er forankret lokalt.
I kan søge støtte til 1 projekt pr. kalenderår.
Hvad er puljen formål?
Foreningspuljen har til formål at støtte hverdagens frivillige fællesskaber og skabe rum til udvikling i idrætsforeningerne.
Puljen støtter fx initiativer, som kan bidrage til at få flere danskere til at dyrke idræt i eller uden for foreningerne.
Hvor meget kan I søge?
Puljen har 2 beløbskategorier:
- 0-25.000 kr.
- 25.001-300.000 kr.
Du kan derfor maksimalt ansøge om 300.000 kr.
Hvad kan I ikke få tilskud til?
Puljen yder ikke støtte til bl.a. sociale udflugter (fx en bowlingtur), tøj, præmier/diplomer, personlige ejendele (fx drikkedunke), faste driftsudgifter, rene elitesatsninger og færdige projekter/allerede foretagne investeringer.
Hvornår skal I søge?
- Ansøgninger på op til 25.000 kr.: Puljen åbner for ansøgninger 1. februar og 1. september. Ansøgninger behandles løbende.
- Ansøgninger fra 25.001 til 300.000 kr.: Ansøgninger behandles 3 gange årligt. Fristerne ligger normalt ultimo marts, juli og oktober.
Hvordan søger I?
I søger via skemaet i Centralt ForeningsRegister (CFR), hvor DIF og DGI’s foreninger hvert år registrerer deres medlemstal.
Hvis din idrætsforening er hjemmehørende i den gamle Korsør Kommune, har I mulighed for at søge Børge Kristensens Mindefond om tilskud til afholdelse af stævner.
Fonden uddeler tilskud/legater 2 gange om året.
Udover afholdelse af stævner støtter fonden også træningslejre, deltagelse i stævner, indkøb af udstyr og materiel, vedligehold af klublokaler og anlæg af baner.
Hvornår skal I ansøge?
- 15. april og 15. oktober
Hvad skal jeres ansøgning indeholde?
- Foreningens navn, CVR-nummer og adresse
- En beskrivelse af det, I søger tilskud til.
- Budget for det, I søger tilskud til.
- Foreningens vedtægter
- Foreningens seneste årsregnskab
- Foreningens gældende budget
Hvordan ansøger I fonden?
- Indsend jeres ansøgning til enten mailen likd@advodan.dk eller postadressen ADVODAN Slagelse I/S, Ndr. Ringgade 70 C, 4200 Slagelse, ATT: LIKD
Salling Fondene uddeler hvert år lokale donationer i danske byer, hvor der ligger en Bilka eller Føtex.
Hvis du eller din forening mv. skal afholde fx et arrangement i Korsør eller Slagelse, har I derfor mulighed for at søge om tilskud.
Hvilke formål støtter Salling gennem lokale donationer?
- Arrangementer, der skaber lokalt sammenhold (fx kultur- og sportsarrangementer og sociale arrangementer)
- Sport, sundhed og trivsel
- Tiltag med fokus på bæredygtighed
- Fællesskab og nærvær
- Børn og unge
Hvor meget kan du søge?
Du kan søge om donationer i størrelsesordenen 100.000-250.000 kr.
Hvordan ansøger du?
Du ansøger ved at tage en snak med den lokale varehuschef i Bilka og Føtex.
Informer varehuschefen om dit projekt, og hvilken betydning det kan få for jeres lokalområde.
Det er den enkelte varehuschef, som indstiller projekter til den videre udvælgelsesproces i Salling Fondene.
Hvornår skal du søge?
- 1. marts og 1. august (Bilka)
- 1. august (Føtex)
Holsteinborg Fond er relevant for enkeltpersoner, foreninger og institutioner, der er bosiddende/hjemmehørende i Holsteinborg Sparekasses oprindelige virkeområde, som er:
- 4230 Skælskør
- 4242 Boeslunde
- 4243 Rude
- 4250 Fuglebjerg
- 4261 Dalmose
- 4262 Sandved
- 4160 Herlufmagle
Hvad støtter fonden?
Fonden støtter kulturelle, almennyttige og velgørende formål.
Du kan derfor søge om tilskud fra fonden, hvis du skal afholde fx et kulturarrangement i en af de ovennævnte byer.
Fonden har tidligere støttet bl.a. Kirkeskovens Høstmarked.
Hvornår skal du søge?
Indsend din ansøgning senest den 1. september.
Fondsbestyrelsen behandler indkomne ansøgninger 1 gang om året.
Uddeling af tilskud sker normalt omkring den 2. november.
Hvordan søger du?
Indsend din ansøgning til enten mailen hejlesenjulie@gmail.com eller via skemaet på fondens hjemmeside.
Gennem Liv i det lokale-puljen kan din forening eller anden almennyttige organisation få tilskud til projekter og aktiviteter, der styrker fællesskabet i lokalområdet.
I kan få tilskud til bl.a. afholdelse af arrangementer (fx byfester og festivaler), nyt udstyr (fx nye fodboldmål) og nye faciliteter (fx et shelter). Spændvidden er stor og afhænger af jeres idérigdom og virkelyst.
Hvor meget kan I søge i tilskud?
I kan søge op til 200.000 kr. i tilskud. Typisk giver puljen et tilskud på mellem 10.000 og 40.000 kr.
Hvad støtter puljen ikke?
- Løn (fx til en projektleder)
- Drift (fx elregninger)
- Administration
- Kommercielle aktiviteter
- Allerede afviklede projekter / allerede indkøbt udstyr.
Hvornår skal I søge?
Ansøgninger modtages og behandles løbende, og der er derfor ingen deadline for ansøgninger.
Men husk at søge i god tid, da der normalt går ca. 3 måneder, før I modtager svar på jeres ansøgning.
Hvor skal I søge?
Indsend jeres ansøgning via ansøgningsmodulet på Nordea-fondens hjemmeside.
På fondens hjemmeside kan I også finde inspiration i tidligere støttede projekter, finde en videoguide til ansøgningsprocessen og få sparring til jeres ansøgning.
Hvad skal I vedlægge jeres ansøgning?
- Jeres vedtægter
- Projektbudget
- Relevante tilbud
Jeres forening skal desuden have MitID Erhverv og en Nemkonto koblet til jeres CVR-nummer.
LAG Slagelses KVIK-pulje er relevant for dig, som gerne vil lave en event, der sætter en ny udvikling i gang inden for vores kommune (men uden for selve Slagelse by).
Det skal være en event, der gør det mere attraktivt at besøge eller bo i landområderne, eller som skaber vækst. Pengene kommer fra kommunale midler.
Skal være en tilbagevendende event
KVIK-puljen støtter ikke events, der kun bliver afholdt én gang.
Puljen støtter derfor kun igangsættelse af tilbagevendende events.
Du kan fx søge tilskud til udstyr, der muliggør, at din event kan fortsætte.
KVIK-puljen har tidligere støttet bl.a.:
- Keramikfestival
- Korsør Marina Sommerfestival
- Nye aktiviteter til Korsør Aqtive Days
- Sommerjazzkoncerter i Kongegaardshaven i Korsør
- Sørby Lykkeliga Cup
- Middelalderdage/-marked
- Græskarfestival
Hvordan søger du?
Du kan søge løbende via skemaet på LAG Slagelses hjemmeside.
Her finder du også en vejledning til KVIK-puljen.
Du kan søge op til 50.000 kr. fra KVIK-puljen, og du får svar i løbet af 14 dage.
I din ansøgning skal du redegøre for, hvordan din event kan blive levedygtig over længere tid (økonomisk og ressourcemæssigt).
Få sparring til din ansøgning
Kontakt gerne koordinator i LAG Slagelse, Anne Mette Christiansen, tlf. 23 36 73 75, mail: info@lagslagelse.dk, inden du søger puljen.
Du kan søge tilskud fra LAG/EU-midlerne, hvis du skal lave et nyt større arrangement eller et andet nyt stort udviklingsprojekt, der sætter en ny udvikling i gang inden for Slagelse Kommune (men uden for Slagelse by, Agersø og Omø).
Det skal være et arrangement/projekt, der gør det mere attraktivt at besøge eller bo i landområderne, eller som skaber vækst.
Skal være en tilbagevendende event
Du kan kun få tilskud, hvis der er tale om igangsættelse af et tilbagevendende arrangement.
Då får derfor ikke tilskud til et arrangement, der kun bliver afholdt én gang.
Du kan fx søge tilskud til udstyr, der muliggør, at dit arrangement kan fortsætte.
LAG/EU-midlerne har fx støttet Keramikfestivalen.
Hvor meget kan du søge?
Der er i modsætning til KVIK-puljen ikke noget maxbeløb. Du kan derfor søge om over 50.000 kr.
Du kan søge om tilskud til 50 % af udgifterne og skal derfor selv komme med 50 % i medfinansiering.
Du skal have et budget på minimum 100.000 kr.
Hvordan søger du?
Du søger via et elektronisk ansøgningsskema, som er udarbejdet af det nationale LAG-sekretariat.
Der er normalt ansøgningsfrist medio januar og medio august.
Det er LAG Slagelse, der bedømmer din ansøgning, og som beslutter, om de vil indstille dit arrangement/dit projekt til støtte.
Det er det nationale LAG-sekretariat, der træffer den endelige beslutning. Og der går normalt 5 måneder fra ansøgningsfrist til godkendelse.
Få sparring til din idé
Kontakt gerne koordinator i LAG Slagelse, Anne Mette Christiansen, tlf. 23 36 73 75, mail: info@lagslagelse.dk, om din projektidé i god tid inden ansøgningsfristen.
LAG Småøerne er relevant for dig, hvis du gerne vil lave et arrangement, som enten foregår på Omø og/eller Agersø, eller som kommer øerne til gode.
LAG Småøerne støtter med jævne mellemrum arrangementer.
Hvor meget kan du få i tilskud?
Dit projekt/arrangement skal have et budget på minimum 100.000 inklusiv moms.
Du kan maksimalt få 50 % i tilskud.
LAG Småøerne beslutter tilskudsbeløb.
Hvad kan du fx få tilskud til?
- Køb og leje af materialer
- Leje af lokaler til arrangementet
- Rejseomkostninger direkte relateret til arrangementet/projektet
- Forplejning og mødeaktivitet, som direkte har med arrangementet/projektet at gøre.
- Markedsføring
- Eksterne konsulentydelser, fx honorar
Eksempler på, hvad du ikke kan få tilskud til?
- Udgifter til drift
- Frivilliges transportudgifter, medmindre der er tale om leje af fx en bus til fælles transport af frivillige fra en destination til en anden.
Hvornår skal du ansøge?
I 2026 er der 2. ansøgningsrunder med frist hhv. den 5. maj og den 17. november 2026.
Hvordan ansøger du?
Du ansøger via et digital ansøgningsskema hos Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
På sparring til din ansøgning
Inden du ansøger, skal du gerne kontakte koordinator for LAG Småøerne, Anja Bech Knudsen, på tlf. 20 30 99 17 eller mailen ak@lag-smaaoerne.dk mhp. en indledende snak om dit projekt og budget, din finansieringsplan og et realistisk ansøgningsbeløb.
Hempel Fondens Søsatpulje er relevant for vandsportsklubber mv., der gerne vil lave aktiviteter og arrangementer, som giver børn og unge under 18 år mulighed for at udforske glæden ved vandsport.
Puljen støtter fx åbent hus-arrangementer, vandsportsfestivaler, sommerlejre, skolesamarbejder/undervisningsforløb samt fælles aktiviteter, hvor I prøver noget nyt sammen i jeres forening.
Formålet med puljen er at skabe nyt liv i klubberne og åbne op for lokalsamfundet, så endnu flere kan få glæde af vandsport og fritidslivet ved vandet.
Hvad kan I fx få tilskud til?
- Leje af materialer
- Udstyr til deltagere
- Markedsføring
- Forplejning til deltagere og frivillige
- Bidrag på maks. 3.000 kr. til honorarer til instruktører
Eksempler på, hvad puljen ikke støtter
- Aktiviteter på eliteniveau samt stævner og konkurrencer
- Kommercielle, politiske eller religiøse arrangementer
- Bygge- og anlægsprojekter
- Aktiviteter, der allerede er afviklet.
- Generelle driftsudgifter
- Enkeltpersoner
Hvor meget kan I søge i tilskud?
I kan maksimalt søge om 30.000 kr. Der er ingen krav om medfinansiering.
Hvis I modtager tilskud, kan I tilvælge i alt 10 svømme- og redningsveste i tillæg til tilskuddet.
Hvornår skal I søge?
Der er normalt 5 årlige overordnede deadlines for indsendelse af ansøgninger. Se de aktuelle frister på Søsatpuljens hjemmeside.
I får svar ca. 8 uger efter deadline/ansøgningsfristen.
Hvordan søger I?
Indsend jeres ansøgning via det digitale skema på Hempel Fondens hjemmeside.
Andre støttemuligheder
Hempel Fonden uddeler også tilskud til indsatser, der styrker børn og unges fællesskaber og trivsel i fritiden og i lokalområdet.
Fonde der kan støtte større arrangementer
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond er relevant for enkeltpersoner, foreninger, institutioner mv., som ønsker at lave en kulturel aktivitet eller event.
Fonden støtter en række forskellige aktiviteter inden for kunst og kultur, fx kunstudstillinger, forestillinger inden for teater, ballet, dans og opera, workshops samt koncerter og festivaler inden for klassisk musik.
Derudover støtter fonden også handicapidræt, primært inden for sejlsport.
Eksempler på, hvad fonden ikke støtter
- Projekter med et kommercielt fokus
- Projekter, der er påbegyndt eller har været afholdt
- Løbende driftsudgifter, som ikke er knyttet til et afgrænset projekt
Hvornår skal du ansøge?
Fonden behandler ansøgninger løbende, og der er derfor ingen ansøgningsfrister.
Det er dog en god idé at ansøge i god tid og mindst 6 måneder før, du skal påbegynde dit projekt/din aktivitet.
Hvordan ansøger du?
Du ansøger via et digitalt skema på fondens hjemmeside.
Din ansøgning skal indeholde et detaljeret budget.