Facebook

Her forklarer vi, hvordan du bedst benytter Facebook i dit arrangement

Tip 1: Før du går i gang

Før du kaster dig ud i og markedsføre dit event på Facebook, så tænk en ekstra gang over, om din målgruppe jævnligt bruger og interagerer på Facebook. Kan du skaffe deltagere og mere opmærksomhed på Facebook, eller ville dine opslag slet ikke nå frem til din målgruppe, fordi de rent faktisk bruger andre medier til at finde arrangementer?

Mener du, at Facebook er en oplagt kanal til dit arrangement, så kan det være en rigtig god idé at lægge en plan for, hvad du gerne vil bruge Facebook til, hvor ofte du gerne lægge noget op, hvilket noget indhold du gerne vil dele, hvornår det skal laves, og hvem der skal stå for det.

Gør du det, så er der større sandsynlighed for, at dit arbejde har en effekt. Men det kræver selvfølgelig også, at I søger for at følge op på planen.

Tip 2: Oprettelse

Når du skal afholde et arrangement, er det en god idé både at oprette en side og en "begivenhed" for det. Siden er din base, hvor du kan dele din begivenhed fra. Er dit arrangement tilbagevendende, eller afholder I en masse aktiviter ved siden af, kan det være en god måde at samle og dele dine arrangementer igennem siden.

Derudover fungerer sider bedst til at dele indhold, og promovere dit arrangement – mens begivenhed kan bruges til al den praktiske information omkring arrangementet. Derudover kan du følge med i, hvor mange der kunne være interesserede i din begivenhed eller deltager – selvom du aldrig kan regne med antallet.

Efter arrangementet vil deltagere, som fandt dit arrangement spændende, også henvende sig til din side. Begivenhed vil forsvinde i søgefelterne, når det er afholdt.

Tip 3: Indhold

Vil du fange din målgruppes opmærksomhed, kan du sørge for at dit indhold indeholder nogle af følgende elementer:

  • Billeder eller video: Fungerer som et rigtig godt blikfang. Men vær opmærksom på, at du ikke kan lægge alt på pga. GDPR. Læs mere under Håndtering af persondata (GDPR).
  • Spørgsmål: Kan give mere interaktion – når folk begynder at kommentere dit opslag, vil opslagene blive synlige hos venner til dem, der kommenterer, og der med kommer dit opslag længere ud.
  • Opfordringer: ”Kender du en, der skal med? Tag gerne din ven, veninde, mor eller bror, hvis det kunne være noget for dem” eller ”Opslaget må gerne deles” er også eksempler på ting, du kan skrive for at skabe mere interaktion.
  • Lav konkurrencer: Udlod et par billetter til dit arrangement, eller snak med din sponsor om, I kan lave en konkurrence med nogle af deres produkter. Det kan også skabe mere interaktion og opmærksomhed omkring dit event. 
  • Links: Har du en hjemmeside tilknyttet dit event, så sørg for at linke til den i dine opslag. Og lad være med at sætte de lange links ind, brug fx bitly til at forkorte dem.
  • Emojis: Brug dem med måde – de kan være med til at pifte et opslag op, men for mange kan også skræmme dine potentielle deltagere væk.
  • Tag sponsorer eller andre medarrangører: Samarbejder i med andre, og eksisterer de på Facebook, så tag dem i jeres opslag. Det vil kun gavne jeres samarbejde.
  • Brug personlig tiltale: Når du bruger "du", "I", "vi" etc. skaber du et mere personligt forhold til din målgruppe. "Man", "de", "han", "hun" etc. gør dine opslag mere distancerede, og dine potentielle deltagere vil ikke føle, at de er en del af dit arrangement. 

Gældende for alle indholdselementer er: Alt med måde. Sørg for ikke at overbombadere din side med gentagende indhold. Det bliver potentielle deltagere trætte af, og det kan i sidste ende betyde, at de ikke deltager i dit arrangement.

Et sidste råd: Brug aldrig ”boost” knappen. Det kan godt se ud som om, du får mere opmærksomhed på dit opslag, men reelt set giver det ikke ret meget rækkevidde.

Vil du gerne betale lidt ekstra for at fange potentielle deltageres opmærksomhed på Facebook, så tænk heller i baner af Facebook annoncering. Her kan du målrette dine annoncer bedre, så de kommer ud til lige netop din målgruppe.